Titul foto Titul foto
Kontakt na vydavatele:    E-mail: ludek.cada@tiscali.cz    tel.: +420 728 567 329
MENU ☰
MAGAZÍN
< ZPĚT NA PŘEHLED ČLÁNKŮ
Elektrická dráha San Marino - Rimini Luděk Čada - 1.3.2024

Historie provozu úzkorozchodné elektrické dráhy spojující nádraží FS v přímořském Rimini se starobylou Republikou San Marino byla velmi krátká. 32 km dlouhá dráha o rozchodu 950 mm byla předána veřejnému provozu 12. 6. 1932. Na své délce vystoupala ze 4 m n. m. do výšky 543 m n. m. bez použití ozubnice. Horský charakter měla právě 19,8 km dlouhá část vedoucí územím Republiky San Marino. V tomto úseku leželo také všech 17 tunelů. V roce 1944 bylo Rimini cílem neustálého bombardování. K úprku obyvatelstva do vnitrozemí sloužila také tato úzkorozchodná železnice a to až do 26. června 1944, kdy bomby padaly také na neutrální San Marino a železnici vážně poškodily. Tunely pak sloužily obyvatelům San Marina i Itálie jako kryty před leteckými útoky. Ještě dnes v nich nalezneme čísla, která označovala prostor vyhrazený jednotlivým rodinám. Dráha se po válce již do pravidelného provozu nevrátila.

Po mnoha pokusech o obnovu alespoň části trati či vozidel vzniklo v roce 2011 sdružení Treno Bianco Azzurro. Již 2. července 2012 byl veřejnosti představen zrekonstruovaný elektrický vůz AB 03, který projel 500 m dlouhý úsek v horní části trati. Sdružení od té doby pořádá občasné jízdy s tímto historickým skvostem. San Marino má tak opět svoji železnici.

Zde naleznete historický film zachycující pravidelný provoz.

Nádraží FS v Rimini bylo koncem celé trati, nultý km byl na kopci v San Marinu (foto: autor)
Typický pohled na Republiku San Marino ukazuje náročnost terénu pro výstavbu železnice (foto: autor)
Část tělesa je využívána jako chodník, tunely jsou osvětleny (foto: autor)
V nejvýše položeném tunelu je opět provozována železnice (foto: autor)
Zrenovovaný původní vůz AB 03 v horní části provozovaného úseku (foto: autor)
Výrobní štítek vozu AB 03 (foto: autor)
Vozidlo je označeno státním znakem Republiky San Marino (foto: autor)
Stanoviště strojvedoucího (foto: autor)
Oddíl I. třídy (foto: autor)
Oddíl III. třídy (foto: autor)
Elektrický vůz na spodním úseku provozované trati (foto: autor)
Vydavatelství dopravní literatury Litoměřice Ing. Luděk Čada, 1999 - , webdesign © Jan Čada